fotbollsgumman

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

Fakta

Av Alina - 14 oktober 2013 23:29

Jag tänkte nu berätta om hur jag började tycka om fotboll. 

Allt började nån gång i våras, jag och min pappa (som älskar fotboll eller rättare sagt Arsenal) såg på Champions league: Real Madrid vs Manchester united.

Jag har alltid avskytt fotboll innan, jag kollade knappt på landskamper utan att bli uttråkad.

Men jag fick upp mina ögon för den fantastiska sporten!

Då undrar man, men vad händ? manchester United åkte ju ur Champions league edter den matchen.

En anledning (om de finns nån annan en denna) handlar om ett vist köp av en spelare från Arsenal till Manchester united. Ni har säkert hört talas om när United köpte Arsenals skyttekung Robin van Persie (en viss favorit hos mej numera). Det gjorde min pappa ganska upprörd och en del människor i resten av min familj hejade redan då på United och retade min pappa när Sir Alex Furdgeson köpte precis vad som saknats i United en Robin van Persie. Det dröjde inte länge för en jag själv satt mig i sittsen att älska någon ens pappa har väldigt svårt för. Till en början höll jag det mest för mig själv och tänkte väl "de går över snart" men nu är de Oktober och känslorna sitter fortfarnade kvar. 

Jag satte igång att kolla på Viasat fotbolls (ingen reklam, eller egentligen så) repriser av Premier league matcher och lärde mig under den tiden en hel del om fotboll, det handlade inte bara om United utan även om flera andra lag i den engelska topp ligan. 

Det dröjde inte länge förns jag tog ställning till lagen, vilka var störst hot mot mitt älskade United? Vilka var minst hot? Vilka spelare var bra? Vilka var mindre bra? Efter tre, fyra matcher visste jag en hel del.

Men det tar inte slut nu. Tycker någon som läser detta om Chelsea kan ni lika väl sluta med desamma (Bara en förvarning) 

Säsongen 2012/2013 hade ju faktiskt inte slutat ennu, även om de återstod kanske 3 matcher och laget jag satt mitt hjärta till faktiskt redan vunnit ligan.var de ju som alltid ett måste att se dom 3 återståde matcherna. 

En av dom spelades som bekant (kanske) mot Chelsea, ett lag som toppat ligan många gånger tidigare men som den här säsongen fick fightas för en tredje plats. Matchen gick "bra" om de någonsin går "bra" när de seplas mot Chelsea, men efter ett tag (kan ta reda på vilken sekund senare) så "trampade" Rafael i United på (en männika som jag ogillar så mycket att jag inte skriver hans namn) hans fot i alla fall. Han ramlade ju (som alla fotbolls spelare gjort i den situationen) ner på marken. Han låg där med annsiktet mot publiken och flinade som en kossa (vem bryr sej om kossor verkligen flinar, ni fattar vad jag menar) mot publiken, men Rafael fick endå RÖTT kort jag upprepar RÖTT kort! Sen började diskussionen (som alltid när någon drabbas av rött kort) skulle han ha de eller inte? Men den här gången var de någon speciellt, jag kände mig tilltalad att aldrig"förlåta" honom eller Chelsea. Det låter som hAn har dödat någon (jag vet) men ibland tar jag fotboll på sådant alvar att de blir så, men ni fattar grejen. 

Man ska inte ta sådana saker på så stort alvar (även om alla United supportrar i de ögonblicket avskydde han) derför har jag bestämt att sluta prata om de och bar ogilla honom endå:) Jag funderar på att skriva hans namn, men bloggen är för fin för de så ni får kolla upp de själva. Jag vet inte varför just han drabbades av mitt "hat" men ibland behövs bara någon att skylla allt de hämska på. Ungefär som syskonet man har, som tog sönder den där vasen som man själv hade sönder. 

 

Ett annat lag som fåttt mycket uppmärksamhet här under transfer marknade är Real Madrid. Dom gjorde ju som bekant (hoppas jag) världens dyraste "köp"

 

förlåt att jag avbryter mitt i, men är de bara jag som tycker de låter fel när man säger köpa o sälja spelare? De är ju inte så att dom är en sak. Jag trode va var förbi slav tiden?

 

Tillbaka: Dom köpte Gareth Bale för (€91 million) från Tottenham Hotspur (en annan Premier league klubb som ogillas starkt av mej) 

 

man kan tro att jag ogillar alla Premier league klubbar förutom Manchester United, men de e faktikst inte sant ska du veta. Förlåt att jag avbryter men kommer på nya viktiga saker hela tiden.

 

Tillbaka igen: nu kommer jag till den stora frågan, varför? 

Är Real Madrid egntligen bara ute efter uppmärksamheten? Eller ville dom bara överglänsa deras stora revaler Barcelona när dom gjort en stor värvning? 

Vad de var kommen vi nog aldrig att få reda på eftersom att ingen förmodligen vill göra de offentligt. 

Då vill jag även passa på att säga, Neymar har nummer 10 i Brasilen och är i detta nuet Brasiliens bästa spelare. Medans Gareth Bale knappt spelar i landslaget och är nu mera skadad. Tycker Real Madrid (om deras anlednign av att skaffa Bale var att utmana Neymar) själva att dom lyckats med de?

skulle inte tro det.

Många säger att Bale är en världs spelare (har inte sett så mycket av honom) men innan affären i imellan Tottenham och Real Madrid, hur många visste då om vem han var? 

Jag säger inte att Bale är dålig på något sätt, bara att hans "värsta" motståndre (om vi lämmnar Ronaldo och Messis fight utnför bilden) är betydligt mycket bättre en honom.

Men egentligen vill jag hylla Bale, som över en natt gick från okänd till historie böckerna. Egentligen är han kanske en av fotbolls seplarna före våran tid, han utnyttjade kanske egentligen Real Madrid? 

Och jag vill även passa på att hylla Tottenhams coch som gjorde ett smart drag av hela affären, vem bryr sej om att bli av med en bra spelare när man kan köpa 5 lika bra för pengarn från honom. 

Sen frågar jag mej själv, varför köpa världens dyraste spelare genom tiderna för att sätta honom på bänken? (Okej han e skadad nu, men hur mycket fick han egentligen spela innan?) Om man tänker efter så är svaret ganska enkelt! Dom har redan en mycket välkänd spelare vid namn Christiano Ronaldo, han spelar på samma position som Bale, gör fler mål och lockar 100 gånger mer tittare en en okänd Walesare i Spanien.

 

Då kommer jag fram till nästa alternativ i min fråga om varför Real köpte Bale?

Var han ett för stort hot mot Ronaldo, så dom köpte han för att låta honom sitta på bänken? Det låter inte vettigt i mina öron eftersom de förmodligen kommer ta många år innan Tottenham får möta Real Madrid, men man kan ju allti undra?

 

Som ni förstår har de tagit många sömnlösa nätter att försöka sätta mej in i Reals cochs kläder och ta reda på varför han köpte Bale. Svaret har jag ännu inte lyckats nå men hooppas göra de inom kort. Livet skull bli så mycket lättar om jag fick ett svar på frågan. Förmodligen slutar de med att dom tycker han är bra och passar in i laget. Men de är så tråkigt att säga så när man kan spekulera kring alla dessa saker.

 

Jag borde vara stolt, vi har fått vara med och se världens dyraste spelare möta den tidigare dyraste spelaren (han även in Real) när dom satte på sina fejkade leende och hälsade framför kamerorna. Dom är ju så lika så man kan tro att Bale lever hela sitt liv för Ronaldo (de kanske han gör också?) de kan ju även vara så att Ronaldo lever sitt liv för Bale men de är väl inte så sannolikt 

 

Nu har jag dealt med mig om mina åsikter, de kanske inte gillas av alla men det är ju som sagt MINA åsikter och inte dina. 

 

Somtimes a girl just need to break free from all the paine. 

 

Förlåt för stavnings fel, men skrev på ipaden. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alina - 19 november 2013 23:03

Jag har inte skrivit på länge, jag vet men efter matcherna mot Portugal så känner jag att det är dags. Vi kan väl börja i Portugal, en match jag tyckte Sverige förlänade att vinna! Om det inte vore för Cristiano Ronaldo hade Sverige vart i VM nu. ...

Av Alina - 5 november 2013 07:29

Loggen är ointressant, jag vet. Kommer inte skriva på ett litet tag. Måste komma på hur man ska göra den mer intressant. Om ni har ett förslag, kommentera gärna. Förlåt. ...

Av Alina - 28 oktober 2013 09:17

Lördag: 13:45 Crystal Palce vs Arsenal 0-2 Selhurst Park. (Mikael Arteta 47, straff) (Oliver Giroud 87) Matchen var väldigt jämn, även om Arsenal hade bollen för de mesta. Efter 10 minut...

Av Alina - 27 oktober 2013 12:18

Lite sent jag vet men tänkte skriva lite om Champions League. TISDAGEN: Grupp E - Steua vs Basel 1-1 Arena Nationala. Grupp E - Shalke vs Chelase 0-3 Stadion Gelsenkirchen. Grupp F - Arsenal vs Dortmund 1-2 Emirates Stadium. Grupp F - Marsi...

Av Alina - 22 oktober 2013 10:10

Då tänkte jag ta upp Premier League helgen:Newcastle vs Liverpool(Yohan Cabaye 23)     (Steven Gerrard 42 straff)(Paul Dummett 56)       (Daniel sturridge 72)Allt sparkades igång 13:45 (svensk tid) med Newcastle vs Liverpool på St James' Park.Efter l...

Presentation


Hej, jag är en tjej som älskar fotboll, jag lever för fotboll. Här kommer jag skriva om mina åsikter.
* Under matcher
* Efter matcher
* Händelser
* När som helst
Kommentera gärna om ni har andra åskiter eller om ni vill att jag ska skriva om något.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards